chelseykoops | Onderzoeksredactie


Longread onderzoeksverslag

Geschreven door:
Jade Joosten & Chelsey Koops

*Bekijk via deze link ons onderzoek & de enquête via de blogpagina:
Webpublicatie
https://wordpress.com/home/chelseykoops.wordpress.com

Nieuwsbericht
Complottheorieën als bron van inkomsten in tijden van crisis
Complottheoretici zijn tijdens de coronacrisis actief met het verspreiden van alternatieve theorieën over COVID-19. Ze trekken de intenties van de overheid in twijfel en zaaien angst onder hun kijkers. Hiermee valt ook op verschillende manieren geld te verdienen, en daar maken sommigen handig gebruik van.

Door de corona crisis is een ander probleem ontstaan; een tekort aan gecontroleerde berichtgeving. Zo zijn Robert Jensen, Lange Frans en organisatie Viruswaarheid de afgelopen tijd veel in opspraak geweest in de media door hun controversiële visies. Het innemen van deze standpunten vergt moed, omdat er zekere reputatieschade kan worden opgelopen. Buiten dit risico heeft het het ook een zeker voordeel: er kan ook goed geld mee worden verdient.

‘Nederland is erg geamerikaniseerd, en dat is ook te zien aan figuren als Baudet of Lange Frans die inspelen op de huidige crisis en het in hun voordeel gebruiken’, aldus journalist Maarten Reijnders. ‘In de Verenigde Staten is Alex Jones een van de bekendste complottheoretici en dat levert hem jaarlijks miljoenen op door zijn slimme verdienmodel.’

Neem bijvoorbeeld Lange Frans: zijn podcastvideo’s hebben hem inmiddels in totaal meer dan 3,7 miljoen views opgeleverd. Per duizend views verdient men zo’n €1, dus dat komt op zo’n €3700 neer aan verdiensten. Robert Jensen krijgt ook wat inkomsten door middel van Youtube video’s en verdient een extraatje aan zijn merchandise, waarop hij per item (meer dan) €17,95 winst maakt.

Interview

Crises en wantrouwen: een katalysator voor complottheoretici

Door corona zijn complottheorieën weer booming business en het lijkt alsof ze steeds meer steun krijgen onder de Nederlandse bevolking die sceptisch is over de overheid. Ook lijkt het wel alsof de complottheoretici meer aanzien krijgen en alsof sommigen een soort verdienmodel creëren rondom de theorieën. Maarten Reijnders is freelance journalist en schreef in 2016 een boek genaamd Complotdenkers: Hoe gevaarlijk is het geloof in samenzweringstheorieën? en heeft hier enkele antwoorden op.

De coronacrisis roept bij vrijwel iedereen vraagtekens op. Men gaat hier met een verschillende manier mee om: sommigen vertrouwen de overheid en volgen de regels braaf op, terwijl anderen sceptisch zijn over de intenties van het kabinet en een soort wantrouwen beginnen te creëeren. Deze laatste groep labelt zichzelf het liefst als ‘coronasceptici’ of ‘kritisch denker’, maar in feite zijn ze veelal complottheoretici. Dit zijn mensen die geloven dat er geheime samenzweringen met een kwade intenties tussen (voornamelijk de elite) mensen zijn. Zo zouden de sporen van vliegtuigen chemtrails zijn, die vermoedelijk meer dan slechts water en CO2 uit zouden stoten. Ook zou de Black Lives Matter beweging waaraan George Soros een grote som geld heeft gedoneerd een opzettelijke rassenoorlog willen creëren. Er zijn naast deze, ontelbaar veel complottheorieën, waaronder ook de graancirkels, pizzagate, de New World Order en nu bijvoorbeeld de 5G en corona theorie.

‘Complottheorieën zijn van alle tijden en zijn vaak een gevolg van wantrouwen. Crises zijn bijvoorbeeld vaak een soort katalysator: angst en wantrouwen smelten samen, met als gevolg dat mensen eerder overgaan tot complotdenken’, aldus Reijnders. Dit is dan ook een directe oorzaak van de opkomst van theorieën rondom het coronavirus. Vooral de militaire laboratoria, Bill Gates en antivax ideeën worden veel gedeeld op sociale media. Sommige BN’ers zijn inmiddels ook over de streep getrokken en delen nu ook actief posts in het kader van scepticisme op hun platforms.

Zo is Lange Frans al vanaf het begin van de coronacrisis nauw betrokken bij de groep complotdenkers en heeft hij banden met mensen als Janet Ossebaard, Bizzey en Willem Engel zelf, de oprichter van de actiegroep Viruswaarheid (voorheen Viruswaanzin). Zijn Instagram account wordt inmiddels gedomineerd door berichten met betrekking tot complotten, van graancirkels tot George Soros. ‘Lange Frans heeft jarenlang gepresenteerd op zowel radio als tv en werd naarmate zijn carrière verouderde minder relevant. Toen is hij een paar jaar geleden begonnen op een volks show die ook niet erg goed werd bekeken. Nu heeft hij zijn podcast die goed wordt bekeken, maar daar is nog geen erg duidelijk verdienmodel aan te koppelen. Misschien verdient hij wat geld aan advertenties, maar dat is ook niet duidelijk aangezien veel adverteerders zich niet willen associëren met mensen als hen in verband met hun eigen reputatie.Willem Engel vraagt daarentegen wel om donaties voor Viruswaarheid en wat er met dat geld wordt gedaan is ook niet bekend.’

In de Verenigde Staten waren complottheorieën ook voor de coronacrisis al veelbesproken. Zo ging Pizzagate in 2016 viraal tot op het punt dat in het restaurant Comet Ping Pong in Washington D.C door Edgar Maddison Welch het vuur werd geopend. Trump zaaide in zijn campagne twijfel over Obama’s burgerschap tot het punt waarop Obama zijn geboortecertificaat deelde op het internet om de discussie tot een eind te brengen. Toen de Black Lives Matter beweging in april oplaaide werd er met het vingertje gewezen naar George Soros, die op een rassenoorlog uit zou zijn. Deze theorieën worden openbaar besproken door een aantal prominente complottheoretici, onder wie Alex Jones. Jones is een tv presentator en radiomaker en heeft van de theorieën zijn verdienmodel gemaakt. Zijn huidige vermogen wordt op zo’n 10 miljoen dollar geschat. ‘Het feit dat Trump nu president is heeft complotdenkers de wind in de rug gegeven. Het is veel aanvaardbaarder om te geloven in de theorieën als de machtigste man ter wereld dat ook doet. Nederland is erg geamerikaniseerd en dat zie je ook terug in politici als Baudet: een charismatische man die met bepaalde slimme woorden zijn boodschap weet over te brengen.’

‘Eigenlijk maken complottheoretici zich zorgen over onderwerpen waar ook niet-complotdenkers zich zorgen over maken, maar dan in grotere maten. Neem als voorbeelden de farmaceutische industrie en corruptie. Het verschil is dat de theoretici geloven dat kwade krachten (vaak ‘de elite’) samenspannen met de intentie om ‘ons’, het volk, te benadelen. Ze slaan door, want ja, er gebeuren zeker slechte dingen, maar de intenties zijn niet altijd slecht. Bij veel mensen zijn de theorieën een oprechte overtuiging en ze riskeren zelfs hun relaties met hun naasten wanneer ze het openlijk uiten’, aldus Reijnders. ‘Kritisch blijven is goed, maar er is een zekere grens.’

Interview
Jaap van Zessen over online impact berichtgeving influencers: ‘ongecontroleerde informatie’

Het internet staat vol met veel berichtgeving over de corona crisis. Social media-analist Jaap van Zessen zegt dat het bijna onmogelijk is om al deze berichten te controleren op betrouwbaarheid. Zo domineren ook valse berichten weleens het internet en dit gebeurt mede door overheid wantrouwende influencers met een groot online bereik.

Wat is de online invloed van influencers en BN’ers?
“De online invloed is behoorlijk groot. Je kunt het bereik van de socialmedia kanalen van influencers en BN’ers eigenlijk al goed inschatten door naar het aantal volgers te kijken. Het aantal weergaven van hun Youtube video’s geven ook weer hoe populair hun online berichtgeving is. Een aantal van de volgers zijn overigens nep en hierdoor lijkt het bereik soms net iets meer dan werkelijk het geval is. Grote accounts kunnen er overigens vaak niet veel aan doen dat ze nepvolgers hebben. Deze hoeven niet per se gekocht te zijn. Wanneer je veel volgers hebt krijg je vaak automatische reacties via Twitter robots of via Instagram. Via online tools is het mogelijk om te zien hoeveel procent van deze volgers (geschat) nep is.

Influencers, zoals bijvoorbeeld zangeres Famke Louise, hebben op een andere manier bereik dan de mainstream media door hun ‘specifieke’ fans. Famke bereikt een publiek dat voor andere kanalen moeilijk te bereiken is. Van de 1miljoen volgers zullen er naar schatting rond de 200.000 mensen haar bericht zien. Deze fans zullen bijvoorbeeld niet allemaal nieuwskanalen zoals het AD volgen maar Famke Louise bereikt deze mensen dus wel. ”
Kunnen de BN’ers uiteindelijk zo erg het internet domineren dat de filmpjes van nieuwsmedium veel minder worden bekeken?
“Er zijn gelukkig meer mensen die deze ‘complotfilmpjes’ onzin vinden dan dat er mensen zijn die het serieus nemen. Nieuwssites zijn er vooral om informatie te bevestigen. Het grote nadeel van socialmedia daarentegen is dat er geen moderatie meer is. Er wordt veel ongecontroleerde informatie doorgegeven. Vijftien jaar geleden was dit niet zo en gingen mensen veel sneller uit van de informatie die te lezen was in de reguliere kranten etc. Door de digitalisering merk je dat er een overvloed aan informatie is en dat mensen hierdoor ook sneller hun twijfels hebben over wat zij lezen”.
Wat leveren die views, likes en reacties nou eigenlijk op?
“Dit verschilt erg, voor campagnes kan het soms gaan om maar liefst 60.000 euro. Voor PR-bureaus en bedrijven is het makkelijke om reclame te maken via dit soort personen.”
U werkt zelf bij het AD, vindt u de berichtgeving van de reguliere media altijd betrouwbaar?
“Ik durf met mijn hand op het hart te zeggen dat de informatie betrouwbaar is. De journalisten passen altijd hoor en wederhoor toe. We willen nooit maar 1 kant van het verhaal belichten en we checken onze bronnen goed. Er zal heus wel eens achteraf blijken dat iets niet helemaal klopt maar ik durf wel te zeggen dat het AD zeker aan de journalistieke eisen voldoet.”
Wordt u momenteel veel aangestuurd door hoofdredacteuren die vertellen waar u over moet berichten/ wat u moet onderzoeken in tijden van corona?
“Er is geen druk vanuit de hoofdredactie. De journalisten en ik worden eigenlijk altijd wel vrijgelaten om zelf opzoek te gaan naar nuttige informatie.”
De manier van aanpak van de Volkskrant komt volgens Jaap van Zessen erg overeen met hoe het AD omgaat met berichtgeving tijdens corona. Hiervoor verwijst hij naar een interview met Pieter Klok, de hoofdredacteur van de Volkskrant :
“Ik let er nog steeds op dat we niet te alarmistisch worden. Daar gaan de discussies hier op de redactie ook continu over: wat zien we nu echt gebeuren, wat betekent dit? Gaat iedereen niet te hard één kant op, moeten we niet een tegengeluid laten horen? Laten we niet zomaar meegaan in het frame dat we per definitie alles moeten doen om elke besmetting te voorkomen.”, aldus Pieter Klok.

Interview
De kort maar hevige hype van #ikdoenietmeermee
En waarom Kera Fränkel nog steeds achter zijn boodschap staat
Op 21 september zetten een aantal BN’ers samen heel social media op hun kop door het gebruik van de veelbesproken hashtag #ikdoenietmeermee. Hiermee wilden ze collectief impliceren dat ze de maatregelen van de overheid niet langer konden accepteren. Al snel kregen de deelnemende BN’ers veel kritiek op hun laconieke gedrag en verdwenen de video’s stuk voor stuk van het internet, soms zelfs met excuses. Kera Fränkel (33) heeft zijn video als een van de weinigen nog niet verwijderd en legt uit waarom.

De #ikdoenietmeermee video werd door zo’n 50 bekende Nederlanders en/of influencers gepost en werd aangestuurd door Willem Engel, het gezicht van Viruswaarheid. Voor veel van de deelnemers van de hashtag had hun bijdrage ook grote gevolgen. Zo schoof Famke Louise diezelfde avond nog bij de talkshow Jinek aan tafel, wat volgens een groot deel van de kijkers een grote afgang was. Ze verloor aanzienlijk respect en kreeg te maken met veel haatberichten en zelfs doodsbedreigingen. Na haar verschijning bij Jinek heeft ze haar statement ingetrokken en een nieuwe Instagram post geplaatst. In de caption betoog ze haar spijt en later bleek ook dat ze inmiddels samenwerkte met Diederik Gommers, een IC-arts. Ook Bizzey kreeg flink de wind van voren en verwijderde stilletjes zijn video. Inmiddels hebben slechts acht van de circa 50 deelnemers hun video nog online staan. Fränkel: ‘Ik ben sowieso tegen het wissen van geschiedenis. Al stond ik er niet meer achter (wat ik wel doe), dan had ik de video nog steeds laten staan. Ik ben tegen het wissen van geschiedenis.’

Fränkel was vanaf het begin van de crisis én daarvoor al sceptisch over de Nederlandse overheid en haar bedoelingen. ‘Ze maken beloftes en komen die niet na, liegen, verdraaien cijfers en manipuleren en controleren de media. Ik heb al mijn hele leven gezien dat de politiek niet te vertrouwen is. Wanneer je in geschiedenisboeken leest over onderwerpen als propaganda, zie je ook bepaalde patronen terug in de huidige Nederlandse samenleving’, aldus Fränkel.

Ook is hij betrokken bij het platform Watchdogs, waarop Nederlanders hun zorgen over de coronacrisis en de overheid collectief kunnen uiten. Bij Watchdogs is ook Lange Frans geaffilieerd, wie ervan wordt verdacht geld te melken uit zijn scepticisme. Fränkel denkt dat dit niet klopt: ‘Ik vind dat dat onzin is. Mensen spreken zich uit omdat ze zien dat er iets verkeerd is. En als ze dan toevallig een grote following hebben en hun boodschap onder veel mensen kunnen verspreiden en er dan geld mee kunnen verdienen, waarom zouden ze daar dan nee tegen zeggen? Ik denk ook dat ze veel in moeten leveren. Stel dat je een andere mening hebt dan de mainstream van je verwacht, dan kan het zomaar zo zijn dat je volgend jaar zonder baan zit omdat ze het te risky vinden. Ze hebben alle reden om juist niet hun controversiële mening te uiten. Ik denk niet dat Jensen nu nog ooit een grote talkshow mag hosten of dat Lange Frans meer (eerder minder) boekingen krijgt.’

Zelf heeft Fränkel vooralsnog geen reputatieschade opgelopen. ‘Ik heb sowieso weinig werk nu dus ik heb er nog niks van kunnen merken. Verder reageert iedereen in mijn omgeving anders op mijn mening en mijn keuze om hem zo openlijk te uiten. Ik woon in een grote stad, dus er zijn ook veel mensen die mijn ideeën delen en steunen wat ik doe. Anderen gaan dan juist weer in discussie en vragen me waar ik nou mee bezig ben.’ Nu hij actief bezig is op social media merkt hij ook verschillen in engagement: ‘Wanneer ik mijn mening duidelijk laat horen, krijgt dat vaak meer likes en wordt het vaker gedeeld. Als ik persoonlijke of random content deel, wordt dat minder geliked en/of gedeeld. Sinds ik over corona post heb ik wel wat volgers verloren, maar voor iedere tien die weggaan komen er weer twintig bij.’

Vorige week bleek uit onderzoek van Jinek dat 71% van de Nederlanders een mondkapjesplicht steunt. Fränkel is ook hier sceptisch over: ‘Als dat echt zo is, welke Nederlanders dan? In Noord-Brabant misschien, maar hier in mijn stad denken mensen er weer anders over. Het nieuws wordt niet meer goed genoeg gecontroleerd. Media nemen alles klakkeloos van elkaar over, omdat het zo snel mogelijk verspreid moet worden. Daarom vertrouw ik ze niet.’

Veel coronasceptici en complotdenkers zeggen vaak dat de vrijheid en democratie van de Nederlandse burger tijdens deze crisis in het geding komt. Echter is Nederland volgens de Human Freedom Index één van de meest vrije landen wereldwijd: met een score van 9.4 staan we op plek 6 samen met Denemarken. Waarom twijfelen mensen als Fränkel dan toch aan onze overheid? ‘Misschien is het feit dat we in zo’n vrij land leven ook de reden waarom mensen zich hard maken voor het behoud van de vrijheid; dat we deze ons niet laten ontnemen door twee mannen. Een virus besmet je nou eenmaal, dat hoort bij het leven. Maar moeten we echt zulke draconische maatregelen invoeren wanneer het mortaliteitspercentage zo laag is? Wat moeten we dan doen bij een ‘echt’ virus dat veel heftiger is? Daarnaast vind ik het ook ironisch dat de overheid nu ineens de volksgezondheid als prioriteit neemt, terwijl ze dat voorheen niet deden. Neem bijvoorbeeld roken of fastfoodketens: iedereen weet dat ze slecht zijn, toch hebben we er nog steeds toegang tot. Waarom wordt dat dan niet afgeschaft, als de volksgezondheid écht zo belangrijk is? En ja, het is een eigen keuze, maar het mentale aspect wordt vaak overgeslagen. In principe zou niemand gaan roken uit eigen overwegingen, omdat het in essentie eigenlijk vies en puur gif is. Zoiets vind ik hypocriet.’

Op de vraag hoe hij zelf zou handelen als hij in de schoenen van De Jonge of Rutte zou staan, is zijn antwoord: ‘Dat wordt me vaker gevraagd, maar het ding is: ik ben hen niet. Ik sta niet in die positie, dus daar kan ik ook niet over oordelen. Ik vind wel dat ze te weinig luisteren naar de experts en het volk. We zijn niet meer democratisch. Neem bijvoorbeeld de transitie van de gulden naar de euro: daar was ook een overgroot deel van de Nederlandse burger tegen, toch is het gebeurd. Het referendum is afgeschaft omdat de overheid zich er toch niet aan houdt. De overheid moet werken voor het volk en niet andersom.’

Online analyse
Populariteit van influencers
Wanneer je vroeger aan een kind vroeg wat het later wil worden, kwamen er antwoorden als brandweerman, tandarts en juffrouw voorbij. Sinds een aantal jaar speelt social media een grote rol in het leven en deze invloed lijkt alsmaar groter te worden. Wanneer je dezelfde vraag tegenwoordig aan kinderen stelt komen er steeds vaker antwoorden als blogger, vlogger of influencer voorbij.
Influencers hebben een ontzettend groot bereik, vooral onder de jeugd. Sommigen hebben meer dan een miljoen volgers die dagelijks alle geposte berichten voorbij zien komen. De vertaling van influencer naar het Nederlands is (heel letterlijk): beïnvloeder. Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven en organisaties influencers inzetten: een daarvan kan zijn voor het positief beïnvloeden van een dienst merk of product. Het doel is meestal om de doelgroep van een influencer zodanig te beïnvloeden dat zij gebruik gaan maken van een bepaald product of een specifieke dienst van een bedrijf. De online beïnvloeders komen vaak met trends die vervolgens door velen worden opgemerkt en overgenomen. De strategie werkt, waar ouderwetse marketing dat niet doet, vertellen wetenschappers. Zo werd dus ook de #ikdoenietmeermee zeer bekend door heel Nederland. De BN’ers zijn ermee begonnen en de ‘beïnvloede’ volgers zetten het voort.
Influencers/ BN’ers en organisaties (corona sceptisch):

Lange Frans

Youtube

chelseykoops | Onderzoeksredactie

– Abbonees: 92,4 K
– 12 podcast filmpjes vanaf 24 Juni 2020

Bereik/verdiensten:
Hoeveel geld houden YouTubers er aan over? Een YouTuber verdient ongeveer 1 euro per duizend views.

24 Juni 2020 : 154.845 weergaven 154,85
9 Juli 2020 : 233.612 weergaven 233,61
24 Juli 2020: 411.971 weergaven 411,97
29 Juli 2020: 272.491 weergaven 272,49
5 Augustus: 571.440 weergaven 571,44
12 Augustus: 332.057 weergaven 332,06
26 Augustus: 323.183 weergaven 323,18
2 September: 352.787 weergaven 352,79
9 September: 128.116 weergaven 128,12
14 September: 185.980 weergaven 185,98
16 September: 453.012 weergaven 453,01
30 September: 282.192 weergaven 282,19
Totale opbrengst podcast video’s minimaal: €3.701,69

De best bekeken video was: LANGE FRANS en JANET OSSEBAARD over KINDERHANDEL, PEDO JACHT. (5 Augustus: 571.440 weergaven)

Aan deze uitslag kunt u dus zien dat Lange Frans zijn youtube podcast video’s toch best wat geld hebben opgeleverd. Overigens moeten we er in dit onderzoek wel rekening mee houden dat Lange Frans zijn optredens de afgelopen maanden niet door konden gaan door corona. Dit heeft hem dus ook veel geld gekost.


Wat is het geschatte vermogen van Lange Frans?

Hieronder leest u een artikel van Shownieuws over Lange Frans zijn jaaropgave:

“Lange Frans ofwel Frans Frederiks, heeft drie bedrijven op zijn naam staan; Lange Frans B.V., D-Men Entertainment B.V. en D-Men Studios’s B.V.
Het eerste bedrijf richtte hij in 2006 op met o.a. als doelstelling “Het verzorgen van optredens als uitvoerend artiest en het schrijven en produceren van muziek en teksten”.
In 2018 bedroeg het eigen vermogen bijna 680.000 euro, terwijl dat drie jaar eerder nog slechts 387.000 euro bedroeg. De zaken gaan dus zeker niet slecht in deze B.V. Het tweede bedrijf D-Men Entertainment B.V. is ook opgericht in 2006.
De naam is ontleend aan een rappersformatie, die in 1997 werd opgericht en waarvan Lange Frans en zijn toenmalige maatje Baas B. onderdeel van uitmaakte. De doelstelling van deze B.V. is zo’n beetje hetzelfde als het andere bedrijf van Frans.
Het eigen vermogen bedraagt een vette 156.000 euro. Was overigens in de voorgaande jaren boven de twee ton euro. Maar dit is nog niet alles. Het derde bedrijf D-Men Studio’s B.V. staat helaas niet in de plus. Het eigen vermogen bedraagt 138.000 euro negatief
Zijn vermogen mag dus best wel op zo’n 1 miljoen euro worden geschat, want wat Lange Frans op zijn privé bankrekening heeft staan is niet bekend maar zal best niet onaardig zijn.”

Lange Frans zijn Instagram is verwijderd sinds 07.10.2020

Robert Jensen

Youtube

chelseykoops | Onderzoeksredactie

Bereik/verdiensten:
14 September: 77.866 weergaven 77,87
18 September: 97.816 weergaven 97,82
21 September: 109.440 weergaven 109,44
22 September: 82.787 weergaven 82,79
24 September: 111.664 weergaven 111,66
25 September: 112.711 weergaven 112,71
28 September: 82.999 weergaven 83,00
29 September: 80.445 weergaven 80,45
1 Oktober: 122.279 weergaven 122,28
Totale opbrengst van de negen laatste Youtube video’s v. Jensen: € 878,02

Meest bekeken video (25 September): AMERIKA STAAT IN DE BRAND – DE JENSEN SHOW #226

chelseykoops | Onderzoeksredactie

Kleding productie specialist Memis Uzmay van Alince Productions BV heeft een schatting van de productie kosten van de merchandise (incl. bedrukking) gemaakt:

Als we uitgaan van 100 stuks per model zal de prijs zijn:

Hoodie € 17,50 Circa Winst: €22,45
Tshirt korte mouw €10 Circa Winst: €17,95
Sweater €15 Circa Winst: €22,95
Tshirt lange mouw €11 Circa Winst: €31,95

Memis Uzmay
Alliance Productions bv

De geschatte winst die hij per product verdient is dus relatief veel. Hierbij moeten we er wel rekening mee houden dan Robert Jensen beaamd zijn programma te financieren van deze opbrengsten:

“Alles wat we aanbieden komt ten goede van onze online TV show. De producten hebben een vaste prijs. Ook is er de mogelijkheid om een extra bedrag toe te voegen aan de bestelling. Hiermee steun je ons extra en daar zijn we je enorm dankbaar voor!”

chelseykoops | Onderzoeksredactie
https://jensen.nl/support-jensen

Viruswaarheid

Youtube:

chelseykoops | Onderzoeksredactie

Over het algemeen heeft Viruswaarheid niet zoveel views op hun video’s. Gemiddeld rond de 1500 weergaven. Er is wel een video die hier ver boven stijgt en deze is van 7 Oktober en deze heeft 10.055 weergaven. De opbrengsten via Youtube zijn minimaal.
Wel bieden zij mensen de optie om via de website te supporten en doneren.

Op de website van viruswaarheid:

chelseykoops | Onderzoeksredactie

Wat opvalt is dat er geld gaat naar deurwaarderskosten voor een zaak samen met G. van de Korput. Oprichter Willem Engel geeft als toelichting dat dit standaard kosten zijn die betaald moeten worden voor een rechtszaak.

“Is er een verdienmodel of doet u dit echt vanuit oprecht wantrouwen?”
Reactie van Willem Engel:

chelseykoops | Onderzoeksredactie