Nederland – De recente groei van de Nederlandse game-industrie verbetert de werkomstandigheden van het personeel. Dat vertelt Peter van Dranen, docent game development aan de Breda University (BUas), in een recent interview. Doordat er steeds meer geld wordt verdiend in de industrie, wordt de werksfeer steeds professioneler. 

[Bron: pexels.com, door cottonbro]
De Nederlandse game-industrie, die in 2020 bestond uit meer dan 600 bedrijven en 4000 medewerkers, heeft een flinke groei doorgemaakt. In 2012 meldde de Dutch Game Garden in hun drie jaarlijkse Game Monitor nog zo’n 450 bedrijven en 3000 medewerkers. Deze groei zorgt voor een professioneler werklandschap met betere werkomstandigheden, vindt Peter van Dranen. Hij was jarenlang actief in de industrie en geeft nu les aan de nieuwe generatie game developers. 

Recentelijk komen er steeds meer verhalen naar buiten over ‘crunch’ in de game-industrie. Deze ‘crunch’ (de periode vlak voor de deadline waarin er extreem veel overuren worden gemaakt) ontstond door een mix van ambitieuze deadlines, gepassioneerde game developers en slechte planning. Nu de industrie groeit, zijn er meer mogelijkheden voor werknemers en verwacht wordt dat de professionalisering zal zorgen voor een sterke vermindering van crunch. Van Dranen: “Ik heb er de hoogste vertrouwen in.” 

Klik op de link om de hele productie te lezen: 

Level-Up: De groei van de Nederlandse game-industrie

door Marjo van Yperen & Sam Waeghe