Een modetrend is een weerspiegeling van de huidige gebeurtenissen in de samenleving. Trends kunnen voorspeld worden, door te kijken naar voorgaande gebeurtenissen en hoe hierop wordt gereageerd. Kijk maar naar de comfortabele kledingstukken tijdens de pandemie. Elke consument is er gevoelig voor, want het dragen van kleding is namelijk onlosmakelijk verbonden met modetrends.

Door Remco Kuijpers en Rafaëlle van Nispen

‘’Het zit zo diep in de mens om zich te willen versieren, mooier te maken en te onderscheiden. Dat gaat al eeuwen mee en krijgen we er ook niet meer uit”, vertelt modejournaliste Cécile Narinx. Zo keken de oermensen al bij elkaar de mode af, beïnvloedden rijke edelen de arbeidersklasse en ontstond na beide wereldoorlogen een ware moderevolutie. “Om het ontstaan van een modetrend te definiëren, kijk je naar het materiaal, de macht, de modeontwerpers, de maatschappelijke ontwikkeling en de mood. Een of meerdere daarvan zijn altijd leidend voor de geboorte van een trend.” 

Tegenreactie
Voormalige modejournaliste Pauline Terreehorst vertelt dat trends een weerspiegeling zijn van maatschappelijke ontwikkelingen binnen een samenleving. “In de coronapandemie was de trend informeel, neutraal en comfortabel. Ik verwacht hier een tegenreactie op met felle en uitdagende kleding. Een trend is namelijk altijd een tegenreactie op wat daarvoor in een samenleving speelde.’’

Politiek statement
De trends ‘broekpakken voor vrouwen’ en ‘de flared broek’ bevestigen deze uitspraak. Tot 2012 was het volgens de wet verboden om in Frankrijk tijdens formele situaties een broek te dragen. Hier wordt al jaren niet meer op gehandhaafd, maar tussen 1799 en 1970 ontvingen vrouwen die een broek droegen wel een boete. Yves Saint Laurent ontwierp als reactie hierop ‘Le Smoking’. Een lijn vol broekpakken voor vrouwen. Een actie die in die tijd volledig onacceptabel was. Anno 2022 zijn veel vrouwen verkikkerd op de broekpakken.

De flared broek werd in de 19e eeuw gedragen door de Amerikaanse marine, uiteindelijk mondde het uit tot een politiek statement onder hippies in de jaren ‘70 van de vorige eeuw. Dit omdat zij zich wilden afzetten tegen de elite en hun dure kleding. De flared broeken werden massaal bij goodwill-stores aangekocht en verscheen hierdoor onvermijdelijk in het straatbeeld.

Angst als drijfveer
Deze ontwikkeling laat zien dat de mening in de modewereld nooit vast staat. “Verandering in de trends is ook een kwestie van wennen”, legt Cécile Narinx uit. Gedragsbioloog Patrick van Veen kan dit beamen. “Een kritische groep verandert van mening en de massa volgt. Het volgen van trends is kuddegedrag en komt vooral voort uit angst. De mens kan niet buiten een groep leven, hier zijn we onbewust bang voor en volgen daarom de massa. Trends zijn als het ware gedragsregels en daar heeft de mens behoefte aan.” 

Vooruitkijken door achterom te kijken
Wie die kritische groep met invloed is, verschuift met de tijd. “Vroeger had je de graaf, baron en de prins. Nu heb je de Tech-adel”, vertelt Nederlands bekendste trendwatcher Adjiedj Bakas. Hij haalt zijn toekomstige voorspellingen, naast zijn volgens hem uitstekende intuïtie, uit de geschiedenis. “Na de Spaanse griepepidemie brak the roaring twenties aan. Een tijd van dolle pret, feestbeesten en kleurrijke mode. Dit verwacht ik ook voor 2022.” Zo verschuiven de modetrends, van the roaring twenties naar het post-coronatijdperk.

Bekijk hier onze volledige productie.