De toeslagenaffaire, de coronacrisis en het migratiebeleid; veelvoorkomend nieuws in actualiteitenprogramma’s, tijdens de verkiezingsperiode, wordt als belangrijker beschouwd. Onze hersenen leggen namelijk een link tussen deze onderwerpen en aan een partij die veel te maken heeft met het nieuws. De keuzes van journalisten over wat er in het nieuws komt en de politieke interesse van stemgerechtigden kan van invloed zijn op onze afwegingen.

Door Marleen van Dongen en Iza de Bruin

Mensen met weinig politieke kennis en mensen met veel politieke kennis worden op verschillende manieren beïnvloed door actualiteitenprogramma’s. Zo zouden mensen met weinig politieke kennis eerder beïnvloed worden door entertainment programma’s, zoals RTL Boulevard en KoffieMax.  Daarentegen zouden mensen met veel politieke kennis, door het bekijken van deze programma’s, juist meer wantrouwen krijgen in de politiek. Volgens mediapsycholoog Mariken Van Der Velden kan je geen selectie maken in leeftijd, opleidingsniveau of geslacht: ‘’We weten dat jongeren en lager opgeleiden meestal minder geïnteresseerd zijn, maar dat is natuurlijk een grove opvatting. Een mbo’er van achttien kan nog steeds moeilijker te overtuigen zijn dan een 45-jarige hoogopgeleide.”

Het veelvoorkomende nieuws, wat als belangrijker wordt beschouwd, ook wel de priming theorie genoemd, heeft daarentegen niets met politieke kennis te maken. Wij linken deze nieuwsonderwerpen aan een partij of politici, waardoor dit onderwerp gaat meewegen in de beoordeling van een partij of politici. Zo wordt er bij veel aandacht aan migratie eerder gelinkt naar de standpunten van Wilders. Onze opvattingen en waardering veranderd, waardoor er anders gestemd kan worden. 

Wil je weten hoe je mogelijk nog meer wordt beïnvloed door politici in actualiteitenprogramma’s? Lees dan hier verder.